Dette ble klart da Stiftelsen UNI i sitt styremøte 25. august 2021 besluttet å innvilge kr. 150.000 til ovennevnte prosjekt
Norsk Industriarbeidermuseum ble konsolidert med stiftelsen Rjukanbanen 31.12.2012 og det ble satt i gang et omfattende restaureringsarbeid med tilskudd fra Riksantikvaren.
D/F «Ammonia» er den ene av de to fergene ved Rjukanbanen. Fergene ble fredet av Riksantikvaren i 2009. Fra 2015 inngår den som en del av Rjukan-Notodden Industriarv. D/F «Ammonia» er ett av to fartøyer som er på UNESCO sin verdensarvliste, som de eneste skipene i hele verden. Det andre fartøyet er M/F «Storegut» som også har tilhørighet ved Rjukanbanen.
Jernbanefergen D/F «Ammonia» ble bygd av Moss Verft & Dokk og sjøsatt på Tinnoset 18. juni 1929. Fergen er 230,6 fot lang og er verdens eneste gjenværende 2 sporede jernbaneferge. Den kunne frakte opptil 17 jernbanevogner og 150 passasjerer. D/F «Ammonia» gikk regelmessig i trafikk fram til Hydro la ned sin gjødselproduksjon på Rjukan i 1991.
D/F Ammonia blir i dag brukt som museumsskip ved Mæl stasjon, men som en del av et mål om å få sertifisert Ammonia for passasjertrafikk igjen, så er det et krav om IMO godkjent (maritimt regelverk) brannvarslingsanlegg om bord.
Telefon: +47 46292921