Stiftelsen Norsk Kulturarv

Tilskudd til Stiftelsen Norsk Kulturarv "Ta et tak 2022-23"

17.09.2022

Stiftelsen Norsk Kulturarv (SNK) ble opprettet i 1993 av Oppland fylkeskommune. Ved utgangen av 2022 hadde Norsk Kulturarv 1183 enkeltmedlemmer og 139 næringsmedlemmer.

Mann i mørk genser lener seg mot et gelender foran en historisk bygning. Foto.
Direktør Erik Lillebråten i Norsk Kulturarv

135 bedrifter innehar pr. dags dato kvalitetsmerket Olavsrosa Norsk Kulturarvs kvalitetsmerke Olavsrosa symboliserer stor respekt for fortiden, men også glede, nytte og spennende opplevelser i dag. Innehaverne av Olavsrosa forplikter seg til å være gode ambassadører for en levende kulturarv og til å formidle historien til gjestene sine.

Selve symbolet Olavsrosa bygger på valknuten – et gammelt symbol for vern, som er kjent både fra Norge og utlandet.

Norsk Kulturarvs visjon er Vern gjennom bruk

Utvikling av nye næringer gjennom bruk av kulturarv-verdier er en vesentlig del av Norsk Kulturarvs arbeid.

Norsk Kulturarv bidrar på denne måten til verdiskaping. Kulturminner som blir brukte aktivt, skaper tilhør og identitet.

Norsk kulturarv takker Stiftelsen UNI for tilskudd til «Ta et tak 2022-23. Aksjonen ble kunngjort i nasjonal- og lokal presse, i magasinet KULTURARVEN, på hjemmesiden www.kulturarv.no, på Facebook og på andre aktuelle internettsider. Kulturminnefondet, Riksantikvaren, byantikvarene, bygningsvern-sentrene og bygningsvern-rådgivere er gjort kjent med aksjonen og anbefaler eiere å ta kontakt med oss.

«Ta et tak 2022-23» ble den 16. aksjonen siden starten i 1998 som er blitt fordelt på nærmere 4 000 prosjekter. Pågangen er enorm, og det er tydelig et stort behov for denne typen støtteordninger. Erfaringer fra tidligere aksjoner viser at støtten er av stor betydning for disse bygningenes fremtid.