fikk på styremøte 17. februar 2003 innvilget tilsammen kr. 1.850.000, øremerket brannslukkingsanlegg i maskinrommet, nye livbåter og flåteearrangement.
Sørlandet ble bygget i Kristiansand i 1927 som skoleskip for den landsdel skipet er oppkalt etter. Skipet var i denne virksomhet frem til 1974 med unntak av krigsårene da Sørlandet var under tysk kommando. Sørlandet er den eldste norsk-bygde fullrigger og den har beholdt sin antikvariske autentisitet. Skipet er det fjerde eldste av 30 store seilskip i verdenssammenheng, men de fleste er bygd etter siste verdenskrig. Ute i Europa er hun kjent som The Queen of the vintage tall ships fleet. Fra å redde Sørlandet fra å bli solgt til utlandet i 1974, kjøpte reder Staubo fra Arendal skipet og la det stille. Senere kjøpte rederfamilien Skjelbred i Kristiansand skipet tilbake og forærte dette til Kristiansand kommune, som i 1981 etablerte Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. I stiftelsens statutter heter det at skipet skal så langt mulig bevares gjennom aktivt bruk. Sommerstid har Sørlandet en fast besetning på 18, men kan på tokt ha med seg 70 medseilere. På fjordtur kan skipet ta 150 personer som passasjerer. Siste større rehabilitering ble utført i 1980 og behovet melder seg sterkt igjen. (Det opplyses at byggekostnader for en kopi av Sørlandet ville komme opp i ca kr. 360 mill.)
Telefon: +47 46292921