Søk i tildelinger
År:

Kategori:
Søketekst:

P 4340 Fraktefartøyet M/S Gamle Nyborg får økonomisk støtte til utbedring av brann, lenser og navigasjonssystem ved M/S Gamle Nyborg

Dette ble klart da Stiftelsen UNI i sitt styremøte 11. juni 2019 besluttet å innvilge kr. 100.000 til ovennevnte prosjekt.

Foreningen Fraktefartøyet M/S Gamle Nyborg ble opprettet i 2018 for å organisere styring og finansiering av arbeidet med å bevare M/S Gamle Nyborg.

Restaurering av MS Gamle Nyborg er påbegynt det jobbes nå med å sette skipet i sertifiseringsdyktig stand. Dersom man lykkes med dette arbeidet vil skipet kunne benyttes i fraktefart og sikre inntjening som vil dekke utgifter til eget vedlikehold.

M/S Gamle Nyborg ble opprinnelig bygget i England i 1924 som dampdrevet frakte- og fiskebåt ved navnet «A. Rose». Hele skroget er bygget av stål med klinket skrog og spant. Båten fikk først status som vernet fartøy av Riksantikvaren i 2014 under navnet «Vågsfjell». Etter eier- og navneskifte fikk hun på ny status som vernet fartøy i 2018, denne gangen under navnet «Gamle Nyborg».

Under 2. verdenskrig ble MS Gamle Nyborg brukt som minesveiper og bøyelegger av den engelske marinen. Hun var også med som forsyningsskip under D-dagen i 1944.

I 1946 ble M/S Gamle Nyborg solgt til familien Einarsen på Karmøy i Rogaland og fikk navnet «Nyborg». Her ble hun omrigget til Snurper og fraktefartøy ved AS Produksjon, Åkrehamn. Hun ble blant annet utstyrt med en større lasteromsluke for transport av materialer for gjenoppbyggingen av Finnmark etter krigen.

Siden ble hun omrigget for sildefiske, og fikk nytt styrhus i 1947. I 1950 ble dampmaskinen byttet ut med en dieselmotor av typen B&W Alpha 404vo på 245hk. Denne står fremdeles plassert i skipet og fungerer utmerket den dag i dag.

I 2010 ble båten reddet fra opphugging ved at den fikk ny eier, og restaurering av skipet ble påbegynt. Båten ble solgt til nåværende eier i Dåfjord, Stord i november 2017. Gamle Nyborg er siste gjenværende eksemplar av den større typen kystfraktefartøy som opererte langs norskekysten i tiden etter 2. verdenskrig. Hun representerer de kombinerte fiske- og fraktefartøyene som hadde en sentral rolle under oppbyggingen av landet til det Norge vi kjenner i dag. Hun er også den siste gjenværende av de store Sildesnurperne som hadde sin storhetstid på 50-tallet. Skipet er svært autentisk, og fremstår i dag tilnærmet likt som etter ombyggingen til motorskip i 1950.

Stiftelsen UNI
Stiftelsen UNI er en stiftelse med ideelt formål å fremme allmennyttig virksomhet innen skade- og miljøvern, for derved å bidra til en trygg utvikling i det norske samfunn. Stiftelsens bidrag skal i første rekke være økonomisk støtte til prosjekter og påskjønnelse til institusjoner og enkeltpersoner

Les mer



Stiftelsen UNI
Gaustadalleen 21
0349 Oslo

Telefon: +47 46292921

uni@stiftelsen-uni.no

Kontakt oss