Søk i tildelinger
År:

Kategori:
Søketekst:

P 2276 Sollerudstrand skole - Riving og montering av spanter, bunnstokker og garnering i maskinrom på Skoleskipet dyrafjeld

fikk på styremøte 21. oktober 2014 i Stiftelsen UNI kr. 250.000 til riving og montering av spanter, bunnstokker og garnering i maskinrom på Skoleskipet Dyrafjeld

Dyrafjeld er en galeasrigget jakt fra 1889 som er tilknyttet Sollerudstranda skole i Oslo. Dyrafjeld gjennomgikk en større restaurering i perioden 2002-2004. Skuta blir jevnlig og bra vedlikeholdt og fremstår i dag i god stand.

Fartøyet står på Riksantikvarens lister.

I tillegg til at våre faste elever benytter skoleskipet, tas andre skoleklasser med på dagsturer for opplæring i sjøvett og tradisjonell sjømannskap.

Høsten 2013 ble Dyrafjeld tildelt ”Seilskuteprisen” av Christiania Seilskuteklubb, for arbeid med maritim opplæring av ungdom. Sommeren 2014 deltok Dyrafjeld på Nordisk Seilas, en fin anledning til å markere skutas 125 års jubileum i år.

Sjøfartsdirektoratets inspeksjon av Dyrafjeld i april 2013 førte til pålegg for utbedring av lutskader i kjøl og innvendig skrog. Under slippsetting i forbindelse med 5 års klassing av skipet i november 2013 ble arbeid utført for å kontrollere skadene, og for å få en bredere oversikt over lutskade problematikken. Maritime Center i Fredrikstad vurderte arbeidet og kunne konkluderer med at det var tilstrekkelig reststyrke til at fartøyet kan seile trygt inntil videre. Sjøfartsdirektoratet har på denne bakgrunn godkjent en framdriftsplan for utbedring av skadene med frist til mai 2016.

For å redusere årsaken for videre lutskader grunnet galvanisk tæring er bruken av zinkanoder betydelig redusert, og man er i prosess med å montere en skilletrans-formator på landstrømkretsen.

Problemet med lutskadene tas alvorlig, og det er ønskelig å utbedre dette før betydelige skader svekker skutas konstruksjon ytterligere, noe som kan føre til at Dyrafjeld mister sertifikater som er gitt av Sjøfartsdirektoratet.

Utbedring av skadene av dette arbeid tar lang tid, medfører store kostnader og krever god planlegging. Arbeidet er omfattende, kjølsvinet må eventuelt ut, garnering, bunnstoker og spant under motor må eventuelt skiftes. Nøyaktig omfang og framgangsmåte må vurderes underveis i arbeidsprosessen. For at det nevnte arbeidet skal utføres er det nødvendig at masten rigges ned, videre må hovedmaskin flyttes og ballast løftes ut av båten.

Stiftelsen UNI
Stiftelsen UNI er en stiftelse med ideelt formål å fremme allmennyttig virksomhet innen skade- og miljøvern, for derved å bidra til en trygg utvikling i det norske samfunn. Stiftelsens bidrag skal i første rekke være økonomisk støtte til prosjekter og påskjønnelse til institusjoner og enkeltpersoner

Les mer



Stiftelsen UNI
Gaustadalleen 21
0349 Oslo

Telefon: +47 46292921

uni@stiftelsen-uni.no

Kontakt oss