fikk på styremøte 10. april 2012 i Stiftelsen UNI kr. 150.000 til 3 prosjekter i forbindelse med restaurering av ekspedisjonsfartøyet Gamvik
Stiftelsen Gamvik Museum ble etablert i 1978. På 80-tallet begynte restaurering av “Brodtkorbbruket”, hvor museet flyttet inn i 1998. På 2000-tallet ble Gamvik Museum en avdeling i det interkommunale selskapet Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS i forbindelse med konsolidering av museumssektoren.
“Gamvik” ble bygget i 1971 og var det siste større trebåtprosjektet som ble fullført hos Aas Båtbyggeri. “Gamvik” ble konstruert for bruk til ekspedisjon av gods og passasjerer mellom Gamvik havn og Hurtigruta. I 1990 fikk båten havari og samtidig ble det kutt i Hurtigrutas anløp. Båten ble da gitt i gave av rederiet til Gamvik kommune, med ønske om at den skulle utgjøre en tilvekst til museet. “Gamvik” var da nyoverhalt og i god stand. I flere år ble den liggende til kai uten tilstrekkelig tilsyn og vedlikehold og mot slutten av 1990 ble det besluttet at fartøyet skulle settes på land ved Gamvik museum.
“Gamvik” er et eksempel på siste generasjon spesialfartøy bygget i tre.
“Prammen”, som den ble kalt på folkemunne, spilte en vesentlig rolle i bygdas økonomiske og sosiale liv. Ekspedisjon av passasjerer skjedde i godvær gjennom en dør i Hurtigrutas side – kjent som “Gamvikdøra”. I dårlig vær måtte passasjerene gå i “seilet” – en slags kurv i seilduk – som så ble heist om bord.
Telefon: +47 46292921