fikk av Stiftelsen UNI i august 2009 innvilget kr. 50.000 til rekruttering av nye frivillige.
Kirkens SOS i Oslo er en diakonal, selvmordsforebyggende krisetjeneste betjent av kursede og veiledede frivillige medarbeidere. Tjenestens formål er å alltid være tilgjengelig på krisetelefonen eller SOS-meldingstjenesten via internett for mennesker som er i akutt fare for ¨å ta sitt eget liv og for den som er i følelsesmessig krise. Kirkens SOS bygger på en grunnleggende forståelse av og erfaring med at frivillig innsats og medmenneskelighet, empati og villighet til den vennlige samtalen, kan redde liv. Oslosentrene har 7 fast ansatte.
Antall henvendelser til innringertjenesten har økt drastisk fra rundt 130.000 i 2003 til rundt 190.000 i 2008, og de fleste er fra Oslo og Bergen.
Statistikk fra Oslo viser at selvmord er tema i 20% av samtalene.
Antall SOS-meldinger øker kontinuerlig, de siste årene med opp til 100%. Rundt 86% av meldingene viser seg å være fra ungdom under 30 år, og selvmord er tema i ca 30% av meldingene.
Høsten 2009 ønsker Kirkens SOS i Oslo å gjennomføre en ekstraordinær annonsekampanje for rekruttering av nye frivillige medarbeidere.
Etter en nedgang i antall frivillige medarbeidere i 2008 er der et sterkt behov for ekstra rekruttering til høstens inntakskurs.
For å holde Kirkens SOS i Oslo åpent året rundt, kreves det ca 120 frivillige medarbeidere og med en målsetning om 3 frivillige på alle kveldsvakter og nattevakter, trengs ca 140 frivillige medarbeidere, og Kirkens SOS i Oslo har kapasitet i materiell, ansatte og struktur til en omfattende økning i antall kursdeltakere som kan få frivillige tilbake på et ønsket nivå.
Telefon: +47 46292921